Senaste tiden

Torsdag den 2 juni 2022 var det botanisk vandring på Lindbacke

Eva Grusell, en av Södermanlands Floraväktare, hjälpte oss att botanisera bland det som växer här. Det var mycket.

Den 19 april 2022 visades den under 2020 anlagda våtmarken vid stranden innanför Mörkviken vid Uttervik i Tunaberg för ett 20-tal intresserade medlemmar. Nils Ljunggren från Sportfiskarna berättade, dels om arbetet med att få tillstånd och utföra projektet, dels om situationen för olika fiskarter och andra arter i Östersjön. Tyvärr ser det inte ljust ut. Överfiske av torsk och strömming gör att det nu är mest gynnsamt för storspiggen. Intressant presentation var det och många intressanta frågor diskuterades. Naturskyddsföreningen har tack vare projektet ”Tid för våtmark” kunnat vara med i finansieringen av projektet. Föreningen har stått för 50 000 kronor av det totala kostnaden som blev 597 000 kronor. Tyvärr såg vi inga lekande gäddor vid besöket. Att våtmarken är positiv för bland annat fågellivet och vattenrening är det däremot ingen tvekan om.

Vid pilen ligger Mörkviken

Våtmarken i april 2022. Tidigare rann ett dike rakt ut i havet

Här rinner överskottsvattnet ut i Mörkviken och vidare till Bråviken och Östersjön

2020-10 Sammanställning fr Sportfiskarna om anläggande av våtmark Stora Uttervik