Kommande aktiviteter

Genomförda aktiviteter

Svamputflykt vid Ryssbergens naturreservat

Än så länge vet vi inte helt säkert hur årets svampsäsong blir, men vi hoppas hitta några spännande svampar att plocka eller bara titta på. Vi tar en tur skogen vid Ryssbergen för att se vad vi hittar. Till vår hjälp har vi en av Sörmlands kunnigaste botaniker Hans Rydberg. Vi tittar inte bara på matsvampar utan lär oss om alla sorters svampar.

Träd och svampar lever i ömsesidigt beroende och hjälper varandra. Utan skog och träd skulle vi inte ha några svampar. Många svampar är knutna till en viss trädart, ibland märks det på namnet som björksopp eller tallblodriska. Genom ett samspel mellan svamptrådarna och trädens rötter, mykorrhiza, får svampen energi av trädet som i sin tur får näringsämnen av svampen.
Så lever de i ömsesidigt förhållande och hjälper varandra.

Datum och tid: söndag 1 september, samling kl. 10.00
Plats: samling vid parkeringen bortom Ärila golfbana (den stora parkeringen vid skidbacken.)
Aktiviteten beräknas ta cirka 3 timmar. Området är hyfsat lättgånget.

Samåkning: vi försöker samordna så att även de som inte har bil kan delta, därför samlas vi som har bil och någon plats över i bilen,
vid parkeringen vid Hjortensbergsbadet kl. 09:30 för samåkning.

Medtag gärna matsäck/fika, svampkorg och gärna svampbok. Stövlar eller kängor rekommenderas. Om vädret skulle vara alltför dåligt, håll utkik på webbplatsen för alternativt datum.

Kontaktperson Per-Ola Björn, p-o.bjorn@telia.com, telefon 070-3236709.

Arrangör är Naturskyddsföreningen i samarbete med Studiefrämjandet.

Spindlar i stan

En av Sveriges främsta spindelexperter Kajsa Mellbrand tar oss med på en tur i stan och berättar om hur spindlar lever och verkar. Spindlar är en mycket fascinerande grupp av djur med en stor variation i hur de lever sina liv. Vi letar tillsammans efter spindlar i stan och ser vilka vi hittar. Kajsa startade den mycket besökta och uppskattade Facebookgruppen Spindelnätet för 10 år sedan, så vi får nog höra lite om den också.

Ta gärna med burkar att samla spindlar i och kanske ett paraply för att fånga nedskakade spindlar från träd.

Datum och tid: söndag 4 augusti, kl.16.00
Plats: samling utanför Länsstyrelsen, Stora torget i Nyköping. Turen beräknas ta cirka 2 till 2,5 timmar (inte långt att gå).

Anmälan: anmäl dig via formuläret nedan eller mejla din anmälan till p-o.bjorn@telia.com. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller.

Vid alltför dåligt väder kan aktiviteten komma att flyttas. Se denna sida för uppdaterad information och alternativa datum.

Kontakt: Per-Ola Björn, telefon 070-3236709.

Arrangör är Naturskyddsföreningen i samarbete med Studiefrämjandet.

Deckarpromenad med Mats I Lundgren

Följ med på en promenad tillsammans med Nyköpings egna deckarförfattare Mats I Lundgren i den fiktiva polisen Arne Olofssons spår. Mats berättar vid några stopp om böckernas miljöer, personer och sitt författarskap. Naturskyddsföreningen berättar också lite om den natur och miljö som vi passerar under promenaden.

Datum och tid: torsdag 11 juli, kl. 17.00
Plats: vi startar på en central plats på Öster i Nyköping och avslutar vid hamnen. Startplats meddelas vid anmälan.

Promenaden beräknas ta cirka 2,5 timmar (exakt tid uppdateras).

Anmäl dig senast den 7 juli till Per-Ola Björn via e-post eller telefon 070-323 67 09. Du kan också anmäla dig via formuläret nedan. Begränsat antal deltagare (först till kvarn gäller).

Promenaden kan komma att ställas in om vädret skulle vara alltför dåligt. Uppdaterad information hittar du här på vår webbplats.

Lär dig nya arter tillsammans med Naturskyddsföreningen och Naturfalken

Välkommen till naturum Stendörren och lär dig nya arter tillsammans med Naturskyddsföreningens artvänner. Du som lärt sig nya arter kan ta artkunskapsmärket Naturfalken och får ett litet pris.

Datum och tid: lördag 1 juni kl. 11-15
Plats: naturum Stendörren, Stendörrens naturreservat

Ta gärna med kamera, kikare och fika/lunch eller handla i utecaféet vid naturum.

Anmäl dig senast den 30 maj till Per-Ola Björn via e-post p-o.bjorn@telia.com eller telefon 070-323 67 09. Du kan också anmäla dig via formuläret nedan. Det går även bra att ansluta på plats vid naturum Stendörren.
Aktiviteten kan komma att ställas in vid alltför dåligt väder.

Naturfalken är framtaget av Naturskyddsföreningen och är inspirerat av simborgarmärket i syfte att sprida artkunskap på ett roligt och inspirerande sätt. Läs mer om Naturfalken på Naturskyddsföreningens webbplats

Arrangör är Naturskyddsföreningen i samarbete med naturum Stendörren och Studiefrämjandet.

Fågelskådning vid Strandstuviken

Vi tar oss en titt på vårens och försommarens fåglar vid Strandstuviken.
Gemensam promenad från campingparkeringen till fågeltornet, där också personer från fågelföreningen Tärnan medverkar. Vi utgår från fågeltornet och går kanske också runt lite vid viken. Vi lyssnar och lär av fågelsången och pratar om hur man bestämmer vilken fågelart det är. Medtag gärna kikare och matsäck.

Datum och tid: onsdag 22:a maj, samling klockan 17:30.
Plats: samling vid Strandstuvikens Campings parkering. Därifrån går vi gemensamt ut till fågeltornet.

Aktiviteten beräknas ta drygt 2 timmar.

Anmälan till aktiviteten
Anmäl dig via formuläret nedan. Har du frågor om aktiviteten, kontakta Per-Ola Björn på tel: 070-323 6 709, eller mejla till nyox@naturskyddforeningen.se
Sista dagen för anmälan är den 20:e maj.

Arrangör är Naturskyddsföreningen i samarbete med fågelföreningen Tärnan.

Välkommen!