Nyhetsbrev nr 1 2021

Nyhetsbrev januari 2021

Hej alla medlemmar!

Visserligen i Norrköpings kommun men helt nära kommungränsen bortom Nävsjön och Nävekvarn finns planer på ett antal riktigt stora vindkraftverk. Kretsen kommer eventuellt att yttra sig i ärendet. Några medlemmar har redan hört av sig. Fler synpunkter är välkomna. Skriv gärna i vår grupp på Facebook.

På Facebook hittar du numera även Sörmlands skogsgrupp Naturskyddsföreningen.

Gruppen planerar en studiecirkel för att lära sig mer om skogsfrågor, inventering av hotade arter mm. Hör av dig om du vill vara med.

Grön Framtid Nyköping håller ett digitalt möte tema transporter. Tid: 28/1 kl 18.30. Plats: Google Meet via facebookeventet: ”Pragmatiskt Klimatmöte tema transporter”.

Illustration: Erica Jacobson

Vårens klädbytardag blir bytardag i det fria

Pandemiläget gör att vi rekommenderar att Klädbytardagen blir Bytardagen 17 april. Då byter vi saker, fröer och sticklingar utomhus.

Fördelen med att byta saker är att deltagarna inte behöver prova plagg (svårt ute), och att det blir mindre hets och fyndjakt. Att byta sticklingar och fröer tror vi blir perfekt på våren. En förutsättning för att genomföra Bytardagen är att det åter är tillåtet att samlas 50 personer och att samhällssmittan är låg.

Klädbytardag i liten skala

Om ni gärna vill ordna en klädbytardag och bedömer att det går att göra coronasäkert– tänk få deltagare samtidigt och under längre tid. Om smittläget och restriktionerna i april tillåter förstås.

Ha en klädbytardag på jobbet

Är ni en mindre arbetsplats eller skola/klass som vill byta kläder? Gör det under en dag som passar er från mitten av april. Under januari kommer vi ta fram detaljerade råd för hur man kan genomföra coronasäkrad prylbytar– respektive klädbytardag.

Här kan man läsa mer om vad en Prylbytardag är https://www.naturskyddsforeningen.se/prylbytardagen

Digital skogsnätverksträff om Skogsutredningen. Anmälan öppen för alla som vill. Söndagen den 31 januari, kl. 12.30-16.30 går skogsnätverkets nationella träff om Skogsutredningen av stapeln.

Tyst skog, kampanj

Workshop om mobilisering för Torsdagen den 4 februari klockan 17:30-19:00; Alla som vill kan anmäla sig.

Digital workshop om mobilisering för levande skogar

Klappar ditt hjärta för skogen? Vill du få fler att göra något för levande skogar och ett hållbart skogsbruk? Har din krets eller skogsgrupp gjort något som ni tycker att andra också borde göra?

Torsdagen den 4 februari klockan 17:30-19:00 arrangeras en digital workshop där vi tillsammans utvecklar idéer, delar erfarenheter och inspireras av varandra kring hur vi på olika sätt kan mobilisera för levande skogar – ett av områdena inom Naturskyddsföreningens kraftsamling Hela Sverige ställer om.

Workshopens fokus är mobilisering och engagemang, alltså inte specifika sakfrågor. Inga förkunskaper behövs. Du deltar efter dina egna förutsättningar. Diskussioner sker endast i smågrupper och du behöver inte synas i bild eller prata om du inte vill. Ta bara med dig en liten dos engagemang så fixar vi resten tillsammans!

Hur deltar jag?

Workshopen är bara öppen för dig som är medlem i Naturskyddsföreningen. Den sker i verktyget Zoom och du behöver en dator för att vara med. Anmäl dig här senast 2 februari så får du en länk dagen innan för att kunna ansluta dig:

Om du inte har använt Zoom förut så behöver du ladda ner det (gratis) till din dator. Detta sker automatiskt när du klickar på länken ovan, men du kan även ladda ner Zoom manuellt på https://zoom.us/download. Fram till en timme innan workshopen börjar kan du kontakta mikaela.sundin@naturskyddsforeningen.se om du behöver support eller om du har någon fråga.

Naturskyddsföreningens planerade kampanjer 2021

Fossilfria pensioner 1-31 mars

Operation: Rädda bina, 12 april-23 maj

Framtidens mat, 23 aug-30 sep

Fossilförbud 2030, okt-nov

Årsmötet

Ska enligt stadgarna hållas senast i mars men på grund av pandemin måste det kanske bli senare. Vi återkommer.

Tips från riksföreningen

Naturfalken Online! Hur många arter kan du?
Lär dig mer om arter och sätt dina naturkunskaper på prov. Naturfalken är som ett simborgarmärke för artkunskap för alla åldrar. Öka dina kunskaper om naturen på ett kul sätt!

Du kan testa att ta olika Naturfalkar genom att välja mellan sex quiz. Får du alla rätt på ett quiz får du ett digitalt diplom att skriva ut eller dela med vänner. Det finns ledtrådar som kan hjälpa dig och du kan göra ett quiz hur många gånger som helst.
Lycka till! https://naturfalken.se/

Besök gärna vår grupp på Facebook, Naturskyddsföreningen i Nyköping och Oxelösund och hemsidan: https://nykoping.naturskyddsforeningen.se/

Nyhetsbrev januari 2021